Publiczne Przedszkole w Górze Ropczyckiej

Logopeda

 

 

Prawidłowo wykształcony system językowy jest wyznacznikiem każdej osobowości.

                   Mów sercem, ale używaj języka!         

 

W naszym przedszkolu dzieci objęte są terapią logopedyczną. Zajęcia odbywają się indywidualnie i grupowo w gabinecie logopedy.

Poniedziałek              9:30 - 13:30

Wtorek                      10:30 - 11:30

         Środa                         11:30 - 12:30         

Czwartek                    8:00 - 12:30 

Piątek                           8:00 - 12:30

 

 

Bardzo ważnym elementem terapii logopedycznej jest praca rodzica w domu.

Dzieci dostają zalecenia od logopedy, które są indywidualnie dostosowane. Terapia w domu to jeden z najważniejszych elementów terapii logopedycznej. Tylko codzienna praca pozwoli na kształtowanie prawidłowych nawyków wycofując lub niwelując złe nawyki. Wystarczy 5-10 min dziennie, a efekty będą spektakularne. Brak ćwiczeń lub brak systematyczności znacznie opóźnia wyznaczone cele. Główny cel każdej pracy domowej zapisanej dziecku, opiera się na codziennym powtarzaniu ćwiczeń w celu utrwaleniu prawidłowego wzorca. Bardzo ważnym elementem jest także odpowiednia motywacja dzieci. Pamiętajmy o ich chwaleniu i nagradzaniu każdego małego sukcesu logopedycznego.

Logopeda to osoba, która zajmuje się korekcją wad wymowy, stymulacją rozwoju mowy, profilaktyką oraz pracuje z dziećmi, u których stwierdzono afazję, autyzm i zespół Aspergera. Pomaga także dzieciom dwujęzycznym. W czasie terapii, logopeda koryguje głównie zaburzenia mowy, ale pamięta także o ćwiczeniach narządów artykulacyjnych, percepcji wzrokowej i słuchowej, orientacji przestrzennej oraz motoryki małej i dużej.

 

Jeśli funkcjonowanie Państwa Dziecka budzi Wasz niepokój, to zapraszamy na konsultacje logopedyczne w godzinach pracy Naszego Logopedy.

 

Rozwój mowy dziecka w pigułce.

W słowniku trzylatka powinny znaleźć się głoski : p, b, m, w, f, t, d, ch, ń, k, g, l, ś, ź, ć, dź;
Czterolatek dodatkowo potrafi wypowiedzieć głoski : s, z, c, dz ;
Pięciolatek wymawia sz, ż, cz, dż
Sześciolatek powinien wymawiać wszystkie poniższe głoski wraz z [r]. 

KAŻDE DZIECKO ROZWIJA SIĘ WE WŁASNYM TEMPIE!

Wady wymowy powstają zazwyczaj przez nieprawidłowości w budowie aparatu artykulacyjnego, warg, żuchwy, nieprawidłowego toru oddechowego, niskiej sprawności języka oraz przyswajanych złych nawyków wymowy. Wady te należy korygować od najmłodszych lat ponieważ mogą prowadzić do problemów w nauce czytania i pisania.

Niepokojące sygnały:

Co powinno nas zaniepokoić w zachowaniu dziecka?

  • Dziecko mówi w zrozumiały sposób tylko dla rodziny;
  • Dziecko nie utrzymuje kontaktu wzrokowego;
  • Dziecko nie odpowiada na uśmiech;
  • Dziecko wsuwa język między zęby przy artykułowaniu niektórych głosek;
  • Dziecko ukończy 2 latka i nie posługuję się prostymi zdaniami lub w ogóle nie mówi.
  • Dziecko nie reaguje na sygnały dźwiękowe, na dźwięki mowy, nie rozumie wypowiedzi rodzica.