Publiczne Przedszkole w Górze Ropczyckiej

PEDAGOG

 

 

GODZINY PRACY PEDAGOGA 

(w tym PEDAGOGA SPECJALNEGO)

WTOREK 8:00- 15:00

ŚRODA 7:30- 12:30

CZWARTEK 7:30- 13:30

 

CO ROBI PEDAGOG W PRZEDSZKOLU?

Pedagog w przedszkolu pełni ważną rolę w rozwoju dzieci i zapewnieniu im odpowiedniego wsparcia edukacyjnego i społecznego. Jego zadania są różnorodne i obejmują wiele obszarów, które mają na celu zapewnienie optymalnych warunków rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym.

Rozwoj emocjonalny i społeczny

 

Pedagog w przedszkolu wspiera dzieci w rozwijaniu umiejętności społecznych i emocjonalnych. Pracuje nad budowaniem pozytywnych relacji między dziećmi oraz uczy ich zasad współpracy, empatii i szacunku dla innych. Organizuje różnorodne zabawy, gry i zajęcia, które pomagają dzieciom w nauce pracy w grupie i rozwiązywaniu konfliktów.

Wspomaganie rozwoju intelektualnego

W przedszkolu pedagog jest odpowiedzialny za wspieranie rozwoju intelektualnego dzieci. Przygotowuje różnorodne aktywności i zabawy, które stymulują rozwój poznawczy, kreatywność i logiczne myślenie. Poprzez różnego rodzaju zadania i gry, pedagog rozwija u dzieci umiejętności językowe, matematyczne oraz poznawcze.

Diagnoza i wsparcie indywidualne

Pedagog w przedszkolu obserwuje i analizuje postępy rozwojowe każdego dziecka. Dokonuje diagnozy ewentualnych trudności i deficytów oraz opracowuje plany działania, aby wspierać dzieci w ich indywidualnym rozwoju. Współpracuje z rodzicami, nauczycielami i innymi specjalistami w celu zapewnienia odpowiedniego wsparcia i dostosowania programu nauczania do potrzeb konkretnego dziecka.

Współpraca z rodzicami

Pedagog w przedszkolu odgrywa istotną rolę w współpracy z rodzicami. Informuje ich o postępach i trudnościach dziecka, udziela porad i wskazówek dotyczących dalszego wspierania rozwoju dziecka w domu. Organizuje spotkania i warsztaty dla rodziców, na których omawiane są różne zagadnienia związane z wychowaniem i edukacją przedszkolną.

Tworzenie atmosfery sprzyjającej rozwojowi

Pedagog dba o tworzenie atmosfery, w której dzieci czują się bezpieczne, akceptowane i doceniane. Stwarza warunki sprzyjające rozwojowi twórczego myślenia i zdobywaniu nowych umiejętności. Organizuje różnego rodzaju projekty, imprezy i wydarzenia, które angażują dzieci i rozwijają ich zainteresowania.

 

PEDAGOG SPECJALNY W PRZEDSZKOLU

Zadaniem pedagoga specjalnego jest wspieranie rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a także wspomaganie nauczycieli poprzez proponowanie wprowadzania metod pracy umożliwiających dzieciom optymalny rozwój zgodny z ich indywidualnymi możliwościami

Pedagog specjalny ma szeroki zakres obowiązków, który obejmuje nie tylko dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, ale także pozostałe dzieci uczęszczające do przedszkola, nauczycieli i całe środowisko przedszkolne. Jego celem jest tworzenie inkluzywnego środowiska edukacyjnego, w którym każdy dziecko ma szansę osiągnąć sukces.

Pedagog specjalny ma zadania związane z pomocą psychologiczno-pedagogiczną i wspieraniem nauczycieli oraz innych specjalistów, w ramach swoich obowiązków, może oferować wsparcie dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych, nawet jeśli nie wynikają one z niepełnosprawności.

Jakie są zadania pedagoga specjalnego?

Zgodnie z § 24 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, do zadań pedagoga specjalnego w przedszkolu należy w szczególności:

 

  1. Współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz dziećmi w:

-rekomendowaniu Dyrektorowi Przedszkola działań do realizacji w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa dzieci w życiu przedszkola,

-prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,

-rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych dzieci,

-określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka;

2. Współpraca z zespołem w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

3. Wspieranie nauczycieli, wychowawców i specjalistów w:

-rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,

-udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z dzieckiem,

-dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych,

-doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb dzieci;

-udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, rodzicom i nauczycielom;

-współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami;

Pedagog specjalny realizuje przede wszystkim zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej – dzieciom, rodzicom i nauczycielom.

 

Szanowni Rodzice

Jako rodzice dzieci uczęszczających do naszego przedszkola jesteście Państwo partnerami w pracy wychowawczej nauczycieli i pedagogów.                                                                                                                      Dlatego bardzo zależy nam na dobrym kontakcie i współpracy. Pamiętajcie, że o problemach swoich dzieci należy głośno i otwarcie mówić, gdyż tylko wówczas możliwa jest skuteczna pomoc.

 

Drodzy Rodzice, zwróćcie się do pedagoga gdy:

 

- niepokoi Was zachowanie Waszego dziecka;

- zauważyliście u swojego dziecka problemy i trudności w funkcjonowaniu, dziecko niechętnie uczęszcza do przedszkola;

- chcecie porozmawiać o dziecku i Waszych z nim relacjach;

- macie pytania dotyczące jego funkcjonowania w placówce;

- chcecie porozmawiać na temat problemów wychowawczych, jakie stwarza dziecko i potrzebujecie wsparcia w procesie wychowania;

- Wasza rodzina znajduje się w trudnej sytuacji materialnej;

- macie pytania i nie wiecie gdzie zwrócić się o pomoc;

- szukacie pomocy.

ZAPRASZAMY!

 

Poinformuj również pedagoga gdy:

 

- Dziecko ma problemy zdrowotne, jest przewlekle chore, posiada zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia

- Dziecko posiada orzeczenie o niepełnosprawności, opinię Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innej poradni